Dricker man mer på grund av att man ser alkohol på sociala medier och på reality-tv? Ja, säger en forskare. Nej, säger en annan.
Tidningen Alkohol&Narkotika har intervjuat två forskare om alkohol i sociala medier och på tv.
Den ena forskaren, Alex Barker från Storbritannien, säger att det finns ett samband mellan att se alkohol på tv och i reklam och att dricka alkohol. Att den som redan dricker alkohol dricker mer, eller att den som inte börjat dricka börjar testa alkohol. Han menar att reality-tv särskilt är något som kan påverka unga att dricka mer alkohol.
Den andra forskaren, Jukka Törönen från Sverige, menar att det är flera saker som påverkar, inte bara sociala medier och det man ser på tv. Till exempel vilka kompisar man har. Om man är med i en kompisgrupp där många dricker alkohol kan det vara så att alkohol i reality-tv påverkar en till att dricka mer. Men man dricker inte bara för att man ser alkohol på tv, säger han.
Senast uppdaterad
23 januari 2024
Fler nyheter
Nyheter
Nytt tv-program om droger
Amfetamin, Cannabis, Droger, Ecstasy, Heroin, Kokain, Läkemedel, LSD och andra hallucinogener, Nätdroger